REMÉLEM SENKI NEM VESZI ROSSZ NÉVEN!
- Minden nap kezdetén és végén mondjuk el gyerekekünknek, hogy mennyire szeretjük.
- Hetente egy-két órát szánjunk rá, hogy megszakítás nélkül azt játsszuk, amit a gyerek szeretne.
- Játékosan tornázzunk - ha lehet a reggeli órákban - hetente egyszer-kétszer. Miután megtanítottuk a gyermeknek - játékosan - a helyes légzésvételt, kezdődhet a móka.
Terpeszállásban emeljük magasra a karjainkat, hajladozzunk jobbra-balra - közben azt is gyakoroljuk, hogy melyik a jobb oldala, melyik a bal oldala, jobb keze, bal keze.
Az alábbi mondókára mehet a torna:
"Fújja a szél az fákat, letöri az ágat - reccs!
A "reccs" szónál behajlított térdünkre csapunk, ami hatalmas nevetést vált ki a kicsiből.
Tanítsuk meg a legalapvetőbb dolgokat: kéz csipőre tevése vagy emeljük jobbra a jobb kezünket, majd balra a belkezünket, mindkét kezünket emeljük oldalsó középállásba, emeljük a fülünk mellé... Terpeszülés... /jó hasznát vesszük a labdagurításnál/.
Kistornászok vagyunk mi, (csípőre tett kézzel jobbra-balra forgatni a vállunkat)
szépen tudunk tornázni, jobbra és balra hajolunk, (csípőre tett kézzel jobbra, majd balra hajolunk)
és utána ugrálunk (ugrálunk ritmusra - tapssal kísérhetjük/
Ujjainkat mozgatjuk, (előre nyújtott karral mozgatjuk az ujjainkat)karjainkat forgatjuk, (karkörzés előre)
előre-hátra hajolunk, (csípőre tett kézzel előre, majd hátra hajolunk - hátra csak óvatosan!
és a végén tapsolunk.
Ugráljunk páros lábbal. Emeljük fel a bal, majd a jobb lábunkat - egyensúlyérzék fejlesztése.
Más: - ülve - bolondozva - /összezárt lábunkra ül a gyermek/
Egyenes út, egyenes út.
Döcögős út, döcögős út.
Göröngyös út, göröngyös út.
Kátyú, kátyú (beejtjük a gyermeket a két lábunk közé
Sok lehetőség van odakint a mozgásfejlesztésre: lépcsőzés formájában a legegyszerűbb, s a leghatásosabb, valamint labdajátékokkal, de a csúszda is nagyszerű móka.
- Legalább egyszer egy héten ne szóljunk azokért a dolgokért, amikért mindig szoktunk.
- Legyünk a "gyerekek játéka". Szórakoztassuk mi a kicsit a játékok helyett, pl. bábozás, vagy a plüssjátékok "megszólaltatása" - beszélgetés az "Ő" hangjukon, bolondozás, nagyon szeretik a kicsik.
- Legalább egyszer egy héten "dolgozzunk" - kreatív munkák alapjait mutassuk meg először. Ismerkedés a gyermekollóval, ragasztóval, papírokkal, festékkel, színes ceruzával /lsd. egyedi ötletek/.
- Egyszer egy héten legyen egy olyan "szertartás", amit az egész család együtt végez - pl. főzés, sütés, gyermekszoba-takarítás - portörlés, viráglocsolás - természetesen a kicsi szintjén.
- Énekeljünk - tapsoljunk - a gyereknek és tanítsunk neki mondókákat. Fejlődik a ritmusérzéke, amire szüksége lesz többek között az olvasáshoz.
- Hallgassunk naponta zenét.
- A mindenkori séta, - levegőzés - majd később a virág- és levélszedés, homokozás, hóemberépítés, stb., azaz ismerkedés a természettel lehetőleg napi program legyen.
Tanítsuk a virágok nevére, szeretetére.
Ismertessük meg az állatokkal /a legkisebb csigától a cicán, kutyán keresztül oszlassuk el félelmét, szerettessük meg vele/velük az állatokat./
- Soha ne hagyjuk hogy a gyerekünk megüssön vagy megrúgjon, még akkor sem, ha tudjuk, hogy mérges. Mindig beszélgessünk el vele, ha ilyet tenne.
- Ébren tegyük a gyereket az ágyába. Úgy biztosítjuk számára a jó alvást éjszaka..
Természetesen előtte az esti mese se maradjon el vagy az egész napi élmények átbeszélése is nagyon kedves esti elfoglaltság lehet.
Mindenkinek sok minden jót kívánok!